Logo ontwikkelen

5 tips voor het ontwikkelen van een logo

Een logo. Ieder bedrijf heeft er een, van klein bedrijf of zzp’er tot grote multinational. Maar hoe komt een logo tot stand? Waar moet je aan denken bij het ontwikkelen van een logo? Wat wil jij of je bedrijf uitstralen met je logo? Welke kleuren passen daar bij? Allemaal zaken waar je aan moet denken als je een nieuw logo maakt of laat ontwikkelen. Hieronder geven we 5 tips die van jouw nieuwe logo een succes maken.

Tip 1: Herkenbaar

Een logo is het visitekaartje van je bedrijf, iets waarvan je wil dat iedereen het kent en herkent. Om zo de herkenbaarheid van jouw bedrijf/merk te vergroten.

Een logo moet op verschillende formaten en achtergronden gebruikt kunnen worden. Is jouw logo tijdens een presentatie op groot formaat duidelijk en overzichtelijk, dan betekent dat niet automatisch dat als deze op een telefoon wordt bekeken ook nog zo mooi oogt. Vergeet dus niet je logo ook te testen op klein formaat. Andersom geldt hetzelfde.

Tip 2: Kleur

De kleur die je gebruikt in je logo zegt veel over je bedrijf. Veel kleuren hebben namelijk een betekenis of roepen, al dan niet bewust, iets bij mensen op. Zorg er dan ook voor dat de kleur of kleuren in jouw logo passen bij je bedrijf en branche. Uiteraard moeten gekozen kleuren goed bij elkaar passen.

Een logo kan niet altijd in kleur geplaatst en/of geprint worden. Let er dus op dat jouw logo zijn herkenbaarheid niet verliest als het in het zwart gebruikt moet worden.

Tip 3: Tijdloos of trend

Wat is het doel van je logo? Wil je deze jarenlang kunnen blijven gebruiken, of heb je een logo nodig voor een korte periode? Wil je een logo lang kunnen gebruiken, kies dan altijd voor een tijdloos logo. Je wilt namelijk niet dat je logo binnen een paar jaar oubollig lijkt. Heb je een logo nodig voor een eenmalige gebeurtenis of korte periode. Kies dan juist voor een heel trendy logo. Dat zal zeker bijdragen aan de herkenbaarheid van jouw logo.

Tip 4: Wel of geen symbool

In veel logo’s wordt gebruikt gemaakt van een symbool, oftewel beeldmerk. Denk bijvoorbeeld aan de blauwe vogel van Twitter, of het vinkje van Nike. Een beeldmerk kan helpen de herkenbaarheid van je logo en dus je bedrijf te vergroten. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Een goed woordmerk (geen symbool) kan krachtiger zijn dan een logo met een matig beeldmerk. Denk hierbij ook aan de uitstraling die jij wilt neerzetten.

Tip 5: Lettertype

Net als kleur, is het gebruik van een font (lettertype) heel bepalend voor je logo. Kijk goed naar de uitstraling die jij wilt neerzetten en zorg ervoor dat het font dat je kiest daar bij past. Ben je bijvoorbeeld een zakelijke financiële dienstverlener, kies dan ook voor een strak font.

Voorbeeld

Ken je Comic Sans nog? Ooit een mateloos populair font, met inmiddels een grote groep tegenstanders en een kleine groep voorstanders. Ben je een zakelijke financiële dienstverlener, straalt Comic Sans dan uit wat je als bedrijf vertegenwoordigt?

Zelf doen of uitbesteden?

Ben je creatief en beschik je over de juiste grafische programma’s? Dan kan je met bovenstaande tips zelf aan de slag en een mooi logo ontwikkelen. Vergeet daarbij niet dat het ontwikkelen van een logo tijd vergt, dit doe je niet ‘even’. Je moet er immers ook jaren mee doen.

Beschik je niet over de juiste grafische programma’s of heb je zelf geen tijd? Neem dan contact met ons op. PCC ontwikkelt je logo op basis van alle bovengenoemde vraagstukken. We zorgen altijd voor een aantal voorstellen waar je uit kunt kiezen. Het eindresultaat ontvang je als vector-bestand. Hiermee kun je zonder kwaliteitsverlies oneindig vergroten.

Ben je naast een logo op zoek naar een huisstijlzaken zoals een website, briefpapier of reclamemateriaal? Ook dan ben je bij PCC aan het goede adres.

Neem vrijblijvend contact met ons op

We helpen je graag met de ontwikkeling van jouw logo, website of huisstijl. Neem vrijblijvend contact met ons op.