Steeds meer bedrijven kiezen voor de inzet van een (digitaal) evenement om het bedrijf, het product of de dienst onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten. Ben je benieuwd of eventmarketing ook voor jouw bedrijf, product of dienst interessant kan zijn? Lees dan snel verder!
Wat is eventmarketing?
Daar zijn de meningen zeer uiteenlopend over. Zoek je op Google naar het woord ‘eventmarketing’ krijg je een gevarieerd aanbod aan begrippen en beschrijvingen. Onze invulling van het begrip eventmarketing is:
“Event marketing focust zicht op het ontwikkelen, verbreden of uitbreiden van de relatie met je doelgroep. Het evenement, of meerdere evenementen, wordt ingezet als marketing- en communicatie instrument, gericht op één of meerdere vooraf bepaalde (uitgenodigde) doelgroepen. Tijdens het evenement komen emotie en beleving samen. Vooraf zijn enkele zaken duidelijke beschreven en bepaald, zoals de doelstelling, boodschap, doelgroep en potentiële klant.”
Waarom kiezen voor eventmarketing?
Consumenten krijgen tegenwoordig steeds meer ‘aangeboden’ in vergelijking met vroeger. Door te kiezen voor een niet-traditioneel communicatiemiddel, oftewel inbound marketing, benader je potentiële klanten op een afwijkende manier. Bij inbound marketing creëer je een goede merkbeleving voor jouw doelgroep en deel je jouw kennis en ervaring. Evenementen lenen zich hier uitstekend voor. Er is namelijk ruim voldoende mogelijkheid om jouw kennis te delen met de bezoekers. En door te zorgen voor je juiste aankleding, sfeer en setting van het event, kun je de bezoekers helemaal onderdompelen in jouw wereld (merkbeleving).
Zodoende kunnen events worden ingezet als belangrijk onderdeel van een marketing- en communicatiestrategie. Events zijn te gebruiken voor zowel bedrijven, producten als diensten. Belangrijk hierbij is dat het strategisch ingezet wordt. Dit kan alleen door vooraf duidelijke en meetbare doelstellingen te formuleren. Een evenement organiseren omdat het zo leuk is, heeft namelijk weinig visie en toegevoegde waarde.
Bepaal de juiste strategie, daarna pas het event
Zoals je je misschien kunt voorstellen is eventmarketing breed inzetbaar. Bepaal daarom vooraf eerst de juiste strategie, daarna pas of een event ook echt toegevoegde waarde biedt. PCC | Playing Captains Company helpt je daar graag bij. Met ruim 15 jaar ervaring in zowel de reclame- als evenementenbranche zetten we onze kennis graag in om voor jou het perfecte event te organiseren.
Meer weten?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van eventmarketing, of welke strategieën goed inzetbaar zijn bij een event? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact op.
We zijn gevestigd in de gemeente West-Betuwe. Centraal gelegen in Nederland aan de A2 en A15, tussen Utrecht en Den Bosch in. Een perfecte uitvalsbasis om binnen no-time in alle uithoeken van het land te zijn.