Wat is marketing?

U bevindt zich hier: Home / Wat is marketing?

Wat is marketing?

Marketing. Een begrip dat vaak gebruikt wordt, maar was betekent het nu precies? Bij PCC omschrijven we het graag als volgt; Marketing is het overbrengen van de waarde van een merk, dienst of product door de aanbieder aan de potentiële koper.

Om dat zo goed mogelijk te doen zijn er verschillende marketingactiviteiten. Afhankelijk van het gewenste resultaat zijn die activiteiten gericht op het vergroten van de naamsbekendheid en/of de reputatie of het aanzetten tot een concrete actie die leidt tot het genereren van omzet.

Vormen van marketing

Marketing is tegenwoordig veel omvattender dan vroeger en komt in vele vormen. De oudste en nog steeds meest effectieve vorm van marketing is mond-tot-mond reclame. Hierbij delen bestaande klanten hun positieve ervaringen over jouw merk, dienst of product aan potentiële nieuwe klanten. Daarnaast zijn er, vooral de laatste jaren, veel verschillende vormen van marketing. De meest voorkomende zijn:

  • Direct marketing (DM)
    Klanten benaderen met een (geadresseerde) mailing per post.
  • Telemarketing
    Telefonisch klanten benaderen met een aanbod.
  • Printmarketing (advertenties)
    Het plaatsen van advertenties in kranten of tijdschriften. Ook het uitbrengen van een eigen folder of boek is één van de mogelijkheden van printmarketing.
  • Online marketing
    Promotie via een website of door middel van online advertenties.
  • E-mailmarketing
    Klanten benaderen via e-mails met een aanbod of via e-mail nieuwsbrieven.
  • Affiliatemarketing
    Een marketingvorm die steeds meer aan populariteit wint. Hierbij worden andere bedrijven beloont die met succes jouw merk, dienst of product promoten.
  • Social media marketing
    Het gebruik maken van social media kanalen voor promotie.

Het belang van een goede campagne

Marketing is niet zomaar een kwestie van doen. Om succesvol te zijn of het belangrijk om een goed doordachte campagne te ontwikkelen. Hiervoor wordt onderzocht welke doelgroep het best aansluit bij het product en hoe (en waar) deze het best kunnen worden bereikt. Nadat je weet hoe en waar je potentiële kopers kunt bereiken, is het ook van belang om te weten hoe je deze doelgroep het best kunt benaderen.

Een succesvolle campagne is daarom vaak ook een proces. Nieuwe en bestaande klanten doorlopen een aantal stappen/beslissingen voordat ze overgaan tot koop. Het is de kunst om jouw marketingcampagne steeds beter af te stemmen op de interesses en beslissingen van kopers. Daarom is het belangrijk dat je niet alleen informatie zendt, maar ook probeert te luisteren. Kijken en luisteren naar de reactie van klanten om uiteindelijk de campagne zo door te ontwikkelen om meer succes te behalen.

Zorg voor tevreden klanten

Nadat een geïnteresseerde klant is geworden, is het van belang ervoor te zorgen dat het een tevreden klant is. Zorg dat jouw merk, product of dienst van hoge kwaliteit is! Gaat er toch een keer iets mis, zorg er dan voor dat klanten kunnen vertrouwen op een goede ondersteuning. Tevreden klanten zorgen namelijk voor nieuwe klanten.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil jij weten wat PCC voor jou kan betekenen of het gebied van marketing? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit stuk