Online marketing is één van de mogelijke vormen van marketing. Bij online marketing maak je gebruik van internet om jouw merk, dienst of product te promoten. Dit kan op veel verschillende manieren en via allerlei kanalen.
Wil je meer weten over het begrip marketing? Lees dan eerst dit blog eens door.
De voordelen van online marketing
Er zijn veel redenen om online marketing in te zetten als één van jouw marketing kanalen. We zetten een aantal voordelen op een rij:
- Het is een groeiende markt
Steeds meer communicatie verloopt digitaal. Er blijven steeds meer en nieuwe mogelijkheden bijkomen voor online marketing. - De kosten zijn laag
In vergelijking met ‘traditionele’ kanalen (tv, radio, printadvertenties) zijn de kosten laag. Met een relatief klein budget kun je al veel bereiken. - Je kunt heel precies personaliseren
Met online marketing zijn veel variabele in te stellen. Je kunt jouw campagne zo instellen dat je jouw doelgroep heel specifiek benadert. Door minder mensen te benaderen, maar wel de juiste mensen zijn de kosten lager. Tevens zijn de mensen die reageren sneller bereid over te gaan tot een koop omdat het aanbod aansluit op de wensen. - De resultaten zijn eenvoudig te meten
Bij offline marketing zijn er manieren om de resultaten te meten. Denk daarbij aan een speciale actiepagina en/of retourformulier. Bij online marketing is het meten veel eenvoudiger en nauwkeuriger. Daar komt bij dat het meten veel goedkoper is én direct inzichtelijk.
Waar begin je?
Voordat je start met online marketing adviseren we altijd om concrete doelen te stellen. Aan de hand van de doelen bepalen we een strategie. Daarom is het van belang de volgende zaken inzichtelijk te hebben:
- Wie is je doelgroep?
Wie wil je bereiken en waar kun je deze mensen het beste bereiken? - Wat is je boodschap?
Wat wil je vertellen. Kies één onderwerp voor jouw boodschap en houd het simpel. - Wat is je doel?
Wat wil je bereiken met jouw boodschap? Wil je vooral naamsbekendheid, meer bezoekers op je website, bezoekers langer op je website houden of direct meer omzet? - Wat is je budget?
Hoeveel geld kan én wil je uitgeven aan online marketing? Door vooraf een budget te bepalen kun je heel kritisch kijken naar de verschillende kanalen en vormen die je wilt inzetten om jouw doel te behalen.
Vormen en soorten online marketing
Er zijn veel mogelijkheden voor online marketing. Afhankelijk van je doelgroep, boodschap, doel en budget kan je een gerichte keuze maken. We lichten de meest voorkomende hieronder toe:
- Social media marketing
Adverteren via social media kanalen. Een zeer makkelijke en laagdrempelige manier om contact te maken met je doelgroep. - Online adverteren
Het plaatsen van advertenties op bijvoorbeeld websites, social media of in nieuwsbrieven van andere bedrijven. - Affiliate marketing
Eigenlijk is affiliate marketing onderdeel van online adverteren. Bij deze vorm promoot een website jouw product of dienst. Voor elke doorverwijzing naar jouw website ontvangt de affiliate (promoter) een beloning. - Contentmarketing
Voor de inzet van online marketing is content nodig zoals tekst, foto’s, afbeeldingen en video’s. Door de content goed af te stemmen op de doelgroep behaal je betere resultaten. Een voorbeeld van contentmarketing is het schrijven van blogs om jouw verhaal te promoten. - E-mail marketing
Het inzetten van e-mails (eventueel geautomatiseerde funnels) of e-mail nieuwsbrieven. Dit kan naar zowel bestaande als potentiële klanten. Het vergaren van e-mailadressen is een steeds belangrijker wordend fenomeen. Dit gebeurt vaak in de vorm van een gratis weggever in ruil voor een e-mailadres. - Zoekmachine optimalisatie (SEO) & zoekmachine advertising (SEA)
Door je website te optimaliseren in opmaak en content wordt je website beter geïndexeerd en dus gevonden in zoekmachines. Vaak wordt hiervoor gebruik gemaakt van relevante zoektermen. Dit is de ‘organische’ vindbaarheid van je website waar niet extra voor betaald wordt. Zoekmachines bieden ook de optie te betalen voor je vindbaarheid (SEA). Door bijvoorbeeld Google Ads te gebruiken en goed in te stellen, koop je extra vertoningen van jouw website.
Waar je op moet letten
Geld verspillen is zonde! Daarom geven we je graag wat tips waar je op moet letten als je zelf aan de slag gaat.
- Zorg voor consistentie
Maak je gebruik van verschillende kanalen of communiceer je op verschillende momenten? Zorg dan voor een consistente manier van communiceren. Dit draagt bij aan de herkenning en versterkt jouw boodschap. - Zorg voor een CTA (call to action)
Je gaat online marketing inzetten. Daar wil je uiteraard iets mee bereiken. Zorg er dan ook voor dat er een duidelijke CTA in je boodschap zit en maak het zo eenvoudig mogelijk. Een contactformulier waar mensen veel gegevens moeten invullen kan een te hoge drempel zijn. Werk met een eenvoudig contactformulier, aanmeldknop of link naar je website. - Houd je kennis up-to-date
De technische ontwikkelingen binnen de online marketing gaan razend snel. Het is dan ook van belang dat je kennis up-to-date blijft. Aangezien online marketing vaak geen eenmalige actie is, maar een doorlopend proces, is het ook van belang dat jouw content up-to-date blijft. Een actuele boodschap draagt bij aan het vertrouwen en zorgt voor betere resultaten in zoekmachines.
Online marketing uitbesteden
Zoals je kunt lezen komt er best veel kijken bij een succesvolle online marketing campagne. Twijfel je of jij de juiste kennis en tijd hebt om alles in te regelen en te monitoren? Besteed jouw online marketing dan uit. PCC helpt je daar graag bij. Wij houden onze kennis up-to-date en maken graag een mooie en succesvolle online marketing campagne voor jou. Wil je meer weten? Neem dan eens contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden met je.